İzlediniz mi İgor Stravinsky ile Coco
Chanel'in aşkının anlatıldığı filmi?
Ben size yazımı yazdıktan kısa bir süre sonra dayanamadım
izledim..Film beni çok etkiledi mi? Pek değil ! Basit bir yansıtma ama İgor Stravinsky'i ve Coco
Chanel'i ayrı ayrı karakterleri ve yaptıkları işler ile izlemek inanılmaz keyifliydi. Hele benim gibi hem Chanel ve hem Rus klasik
müziğini seven biri için :)
Filmi izlediğiniz zaman, İgor Stravinsky gibi önemli bir ismin başarızlığının gösterildiği ilk sahnede,
eseri ve neden başarısız olduğu gibi detayları hemen merak ediyorsunuz..Bu nedenle, bir yandan filmi
izlerken bir yandan elimde bilgisayar 'Bahar Ayini'ni araştırdım..Mart ayına denk gelmeside güzel bir tesadüf oldu buarada :)
Buyrunuz bulduklarım....
Bahar ayini Rusça ismi 'Весна священная' (vyesna svyaşennaya) olarak geçen bir bale ve orkestra eseridir. İki bölümden oluşur. Eserin prömiyeri 1913
senesinde Paris'te Champs Elysees Tiyatrosunda 'Le sacre du
Printemps' adı ile yapılır. Filmde izlediğiniz gibi oldukça
abartılı seyirci tepkisi ile karşılaşır ve eser beğenilmemekten öte bir
felaket olarak değerlendirilir. Hatta
Stravinsky’nin onur konuğu olarak davet
ettiği Debussy, henüz eser tamamlanmadan salonu terk eder.
Stravinsky tıpkı ilk iki balesi ( Petruşka ve Ateş Kuşu) gibi 'Bahar Ayini' balesini de Sergey Pavloviç Dyagilev'in talebi
üzerine, Dyagilev'in kurmuş olduğu Rus Baletleri grubunun temsili için besteler. Balenin koreografi ise
Vaclav Nijinski tarafından yapılır.
İşte bu noktada başarısızlığın nedenleri bazen
Stravinsky'nin oldukça yenilikçi tarzına bağlanırken, bazen de Nijinski'nin uçuk koreografisinden kaynaklandığı söylenir. Ancak Stravinski'nin eserinin daha sonraki yıllarda oldukça
popüler bir konser parçası haline gelmesi, bize biraz koreografinin insanlardan
tepki topladığı izlenimini de veriyor. Bu
izlenimi destekleyen bir diğer gelişme ise, bale Leonide Massine tarafından 1920 senesinde yeniden yorumlanarak
yeni bir koreografi altında sergilenir ve tüm dünyada beğeni toplayarak kabul görür.
Eğer filmi
izlemediyseniz ne demek istediğimi anlamak için,
isterseniz Nijinski’nin koreografisini bir izleyin. Sonra gelelim balenin
konusuna....
Bahar Ayini aslında yazın habercisi olan ‘baharın’ kutlanması sırasında
toprağın verimliliğinin artması için genç bir kızın kurban edilişini anlatır. Konu
budur..Balenin
detaylı ve masalsı bir senaryosu yok. Stravinsky başlarda bu eseri gördüğü bir rüyadan esinlerek bestelediğini söylesede, ilerleyen yıllarda bir konusu olmadığını, sadece müzik-koreografi esasına dayanan ve baharı
yücelten bir eserden başka birşey olmadığını söyler.
Eserin ilk bölümünün ismi
‘Yeryüzüne Tapınış’ olarak geçer. Yaşlı bir kadın genç erkeklerden oluşan bir gruba doğanın
gizemlerini anlatırken, genç kızlardan oluşan başka bir grup
kendilerine katılır. İlk önceleri dansa
davet modelinde karşılıklı başlayan kızlı erkekli danslar zaman içerisinde aşk ve cinselliğin karmaşıklığından etkilenerek
cinsler arası bir savaşa yerini bırakır.
Bir süre sonra kızlar sahneden çekilir, erkekler danslarına devam eder. Sahne
bir bilge yaşlının yeryüzünü
övmesi ile sonlanır.
İkinci bölümün adı ise
‘Kurban Ediliş’tir. Kızlardan bir tanesi
hikayenin şanslısı olarak ‘Kurbanlık’ seçilir. Kurban ediliş seromonisi öncesi, ilk olarak kızlar ‘Kurban’ı yücelten danslar yapar,
daha sonra pagan dansı ile ataların ruhu anılır. Ve beklenen sahne: Kurban
seçilen kızın ölünceye dek dans etmesi ile sahne kapanır.
İnsan balenin
konusunu öğrendikten sonra, Stravinsky’ye bu eserin ilhamı nasıl
geldi diye düşünüyor. Stravinsky bu eseri bestelemeden önceki dönemde Pagan kavimlerinin ritüellerine merak
sarar. Etkisinde kaldığı müziğin tınılarını ise ‘Bahar Ayini’ eserinde kendi yorumu ile
bizlere sunar. ‘Bahar Ayini’ kendisinden önce varolan hiçbir akımı yansıtmadığı gibi, kendisinden sonra takip edilecek bir akımda
yaratmamıştır. Hatta Stravinsky benzeri bir eser yaratmak istemiş, o bile yaratamamıştır :) Alışılmadık, fazlaca cüretkar, vahşi olarak anılan eser değişken ritimler
içerir. Ancak yinede 20. Yüzyılın anılan önemli eserlerinden biri olması
Stravinsky’nin birşeyleri doğru yaptığının kanıtı...
EK:
Yeryüzüne Tapınış: l'adoration de la terre
- · les augures printaniers, danse des adolescentes (genç kızların dansı)
- · le jeu du rapt (kaçırma oyunu)
- · rondes printanières (ilkbahar rondoları)
- · le jeu des cités rivales (rakip grupların oyunu)
- · cortège du sage (yaşlı bilgenin gelişi)
- · l'adoration de la terre (yeryüzüne tapınış)
- · danse de la terre (yeryüzü dansı)
Kurban Ediliş: le sacrifice
- · cercle mystérieux des adolescentes (genç kızların gizemli çemberi)
- · glorification de l'elue (seçilen kurban kızın yüceltilişi)
- · evocation des ancêtres (ataların anılması)
- · action rituelle des ancêtres (atalar için ritüel)
- · danse sacrale, l'elue (seçilmiş kurbanın dansı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder