10 Ara 2013

İspanyol Ezgilerine Rus yorumu (Glinka)

İhmal etmiyorum blogumu merak etmeyin.. Ama bu aralar çok okuyorum, çok yazıyorum… Durmuyorum yani :) Ee Rus klasiklerini okudukça dönüp, dolaşıp yolum Glinka'ya çıkıyor. Bu yüzden Glinka ile ilgili bir eseri daha size tanıtmak istiyorum…

Jota Aragonesa… Daha önce bahsetmiş olduğumuz II. İspanyol Uvertürü Madrid Gecesinin, ilki… Daha net söylemek gerekirse, I.İspanyol Uvertürü.

Jota Aragonesa İspanya'nın ulusal çift dansı. Aragon bölgesi ise orjinal dansın doğduğu yer. Aslında İspanyol dansı denildiğinde 'Jota'dan bahsediyoruz demek. Farklı bölgeler bu dansı farklı yorumlar. Ancak en eski versiyona sahip olan Aragon bölgesi olunca, ulusal format bu kabul edilir. 

Şimdi ilk olarak ''Glinka neden İspanyol uvertürleri yazmış'' sorunuza cevap vereyim, sordunuz biliyorum : Glinka hayatı boyunca çok gezmeyi ve farklı kültürleri incelemeyi sevmiş bir isim. Paris ziyaretinden sonra 1845-1847 seneleri arasında İspanya'da kalması ve İspanyol müziklerini, danslarını incelemiş olması onu çok etkiler. İlk olarak bu etkiyi Jota Aragonesa uvertüründe görürüz. Gider gitmez bestelediği bu uvertür gerçekten çok parlak ve canlı bir eser. Madrid'te gitarcı Felix Castilla'dan dinlediği bir melodiden esinlerek, bu melodi üzerine kurar uvertürünü. Ancak eserin ilk seslendirilişi 1850 senesinde St. Petersburg'ta olur. Ah bu St. Petersburg.. Sen herşeyin hep ilkine şahit olmuşsun ! Tam sanatın başkenti olmuş gerçekten, hala da öyle aslında. 

Benim size bu uvertürle ilgili bir şey itiraf etmem lazım. İlk dinlemeye başladığımda, 'bu ne?' dedim. Trompetler, kornalar bir anda başlayınca pek etkilenemedim. Biraz ilerleyince tüm izlenimim değişti. Ritm arttı, İspanyol ezgileri kendisini gösterdi. Çoşkulu, sıcak dans temasını hissetmeye başladım. Bu arada kullanılan çalparalar ve gitar da bize bu İspanyol havasını vermekte oldukça yardımcı oluyor. Sonuç bir başka başarılı Glinka eseri…

Eserin ne anlattığına gelince. Aslında belirli bir konumuz yok. Biraz İspanya'nın hayat tarzı, biraz dans ritmleri, biraz tutku, biraz zerafet ve kıvraklık. Hepsi bu ! Daha ne olsun :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder