16 Nis 2014

Poloveç Dansları (Borodin)

İtiraf ediyorum. Bugün kendimden utandım. İnsan bir konuda ne kadar çalışırsa çalışsın, ne kadar okursa okusun bir şeylerin eksik kalmasını engelleyemiyor. Hem de oldukça bilinmesi gereken basit şeyleri! Borodin ile ilgili bir araştırma yapıyorum bugünlerde. Eserlerini dinliyorum, okuyorum. Ve bugün öyle bir eserini dinledim ki, işte bu kadar iyi bildiğim bir eserin Borodin’e ait olduğunu bilmiyor olduğumdan utandım! Olur böyle şeyler diyerek hemen kendimi avuttum ve blogumda çare buldum.



ipadlerden izleyebileceğinizi umduğum Poloveç Dansları

Size dinlettiğim eserin adı Poloveç Dansları…
Prens İgor operasından…
II.Perde….

Borodin’in dünyada en ünlü eseri olarak bilinen 4 perdelik Prens İgor operasının en bilinen bölümüdür Poloveç dansları. Aslında Prens İgor operasının üzerinde 18 yıl çalışmasına rağmen, Borodin bu operayı tamamlayamadan ölür. Arkadaşı Rimski-Korsakov ile öğrencisi Glazunov kendisi adına eseri tamamlayarak 1890 senesinde sunumunu yaparlar. Operanın bazı yerleri anlayacağınız Borodin tarafından tamamlanamamıştır ama bu çok ünlü olan ikinci perdede ki Poloveç dansları yüzde yüz Borodin ürünüdür.

Borodin 1869 senesinde başlar çalışmalara. Bazen sıkılır bırakır. Bazen operaya karşı tekrar heyecan duyar ve çalışmalarına kaldığı yerden devam eder. İşte Poloveç Dansları da ilgisinin geri döndüğü 1874-75 yıllarına ait bir çalışmadır. Operanın bitmesini beklemeden 1879 senesinde Özgür müzik okulunun bir konserinde Rimski-Korsakov yönetiminde halka çalınır ve beğeni toplar.

Opera fikrini aklına getiren ise bir arkadaşıdır. Arkadaşının önerisi üzerine ‘’ İgor’un ordusu ’’ isimli Rus destanını ele alarak senaryolaştırır, metnini kendi yazar. Bir yaz boyunca konunun üzerinde kaynak araştırması yapar Borodin. Destan 12. Yüzyılda geçer. Vahşi Tatar halkı Poloveçler güney Rusya’yı istila ederler ve Prens İgor ile oğlu Vladimir’i kaçırırlar. Lider Khan Konçak bu önemli tutsaklarını eğlendirmek için düzenlediği şölenlerde şarkıcılar, dansçılar ve esirler toplanır ve dans ederler. Bu arada da güzel esir kızları da Prens İgor’u cilveleri ile savaştan vazgeçirmeye çalışırlar. İşte parçada yer alan yüksek çıkışlar erkeklerin dansları, sakin bölümleri ise kızların duygulu ezgileridir.


Prens İgor operası renkli armonik dokusu, parlak renkleri, sahip olduğu saf ritim ve zarif melodiler barındıran eser, Glinka’nın Ruslan ve Ludmila operasından sonra Rus müziğini, doğu halk ezgilerini en iyi tanıtan ikinci eser olarak anılır. Poloveç Dansları ise ayrı bir konser parçası ve bir bale eseri olarak ününe ün katarak, Borodin’in en bilinen parçası olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder