21 Ağu 2019

Berlin'de bir Glinka

Bu sefer Berlin'den yazıyorum. Evet yeni evim ve ben bir kez daha klasik müziğin ana damarlarından birini buldum. Ben mi onları buluyorum yoksa onlar mı beni çağırıyor bilemem ama ben hala tembel tembel bloguma dönmeyi düşünmezken, Glinka buldu beni.

Berlin sokaklarında.
Öylesine yürürken.
Karşımda Glinka sokağı tabelası.
Bana sanki neredesin diye sordu.




Kısa bir zaman içerisinde hatırladım ki, Glinka Berlin’i az ziyaret etmemişti. Yeri gelmiş Batı müziğini anlamaya, bazen ilhamın bu şehirde gelmesi ile eserlerini yaratmaya, hatta çok seveceği bir kadın bulmaya kadar. Berlin ile anıları büyük. Hayata da burada veda etti üstelik.
Almanların da ona saygıda kusur etmeyeceğine emin olmam beni bir kez daha Glinka sokağına ve Glinka evine yönlendirdi. Mitte’de bulunan sokağın ismi 31 Mayıs 1951 senesinde değiştirilmiş. Öncesinde yüzyıllarca Kanonier olarak anılan sokak, Glinka’nın bu sokağa çok yakın bulunan Französische caddesi numara 8 adresinde hayata gözlerini yumması nedeni ile onun anısına yeniden adlandırılmış. Dahası Glinka sokağı ile Mohren sokaklarının kesişiminde bulunan 63 numaralı ev ‘’GlinkaHaus’’ olarak anılıyor. Aslına bakarsanız ben evde Glinka ile ilgili birşeyler bulmaktan çok ümitliydim ama binaya herhangi bir giriş ve dışarı açık kullanımı yok. Binanın duvarında Glinka sokağına bakan yüzünde sanatçının bir heykeltıraş tarafından yapılan portresi ile Almanca besteciyi tanıtan bir metin yer alıyor.

Bir de öldüğü binanın girişine 2000 senesinde zamanın belediye başkanı ve Kristal Müzik Topluluğunun başkanın girişimleri ile bir tabela asılmış. Tabelada Glinka’nın doğum ve ölüm bilgileri hem Almanca hem Rusça yer alıyor. Tabii ki Glinka’nın bir fotoğrafı eşliğinde.
Glinka Berlin severlerden olmuş sanırım. Hem sanatı için büyük fırsatlar sunarak Siegfried Dehn gibi önemli bir isimle çalışmasını sağlamış. Hem de büyük bir aşk yaşayarak ilham almasını ve ‘’Kontralto için 6 çalışma’’ (Kontralto: Kalın Alto) çalışmasını bestelemesine neden olmuş. Aşık olduğu kadının bir şarkıcı olduğu bilinir ama demek ki sesi altoymuş 😊 Yıllar içerisinde bu eserleri piyano ve çelloya çok güzel adapte edilmiştir.

Peki Glinka Berlin’de öldüğüne göre mezarı Berlin’de midir?
Hayır.
Geçici olarak burada gömülür. Ancak aylar sonra kalıntıları alınarak bugün St.Petersburg’ta yattığı Tihvin mezarlığına gömülür.
Bugün Berlin’de ise 4 Rus Ortodoks Kilisesinden tek kendi mezarlığına sahip olan Tegel St.Konstantin ve Helena Kilisesi Rus-Ortodoks Mezarlığında bir anıtı vardır. Henüz bende anıtı görmedim. Ama savaştan sonra Rus sektörünün kumandanı tarafından yaptırıldığına bilmeme engel değil 😊
kaynak: digitalcosmonaut.com

Anıtın önünde ise Berlin’de ilk gömüldüğü zaman konulmuş orijinal mezar taşı bulunuyor. Bu mezarlığı da en kısa zamanda ziyaret edip size bir Glinka eseri eşliğinde geri döneceğim sözü ile...

1 yorum: