by Caroline Gold |
Mihail Glinka'nın Rus klasik müziğinin bize bugün buşekilde ulaşmasında önemli bir yeri var. Hayatını yazarken 'Rus klasik müziğinin Babası' diye belirterek öneminin altını çizmiştik.
Aslında Glinka'nın tanımamız gereken birçok eseri bulunuyor. Operalar ağır geliyorsa, senfonik uvertürlerine yada oda müziklerine bakarak Glinka'ya yakınlık duymamamız mümkün değil.
Bu nedenle bugün en önemli örneklerden biri olan Madrid Gecesini sunuyorum...İspanyol Uvertürlerinden ikincisi..
Ruslan ve Ludmila operasını yazarken operanın halk tarafından fazla yenilikçi ve iddialı bulunması sonucu istenilen başarıyı bulamadığından bahsetmiştim. Tabiki ogün koşullarında..Ancak, bu başarısızlık sonucu Glinka kendini yollara vererek, Avrupa müziğini daha yakından inceleme kararı almıştır. Birçok ülke gezen Glinka, Fransa ve İspanya ziyaretlerinden özellikle çok etkilenmiştir.
İspanya'da kaldığı süre içerisinde İspanyol Ulusal (halk) müziğini oldukça derinden inceleme fırsatı bulan Glinka, bu tınılardan oldukça etkilenmiş olacak ki iki İspanyol uvertürüne imza atmıştır. Bunlardan biri Madrid Gecesi (a night in Madrid) - İspanyol uvertürü No:2 ve diğeri ise Jota Aragonesa İspanyol uvertürü No:1 isimlerini taşır.
Hazır Moskova'ya yağmur ve kış geldi. Bende Akdeniz esintilerini bize getiren Madrid gecesini dinleyerek içimi açmak istedim.
Madrid gecesi sıcacık, güney esintisini bizlere getiriyor..Bir ortam hayal edin. Ortada bir ateş yanıyor, sahil kenarındasınız. Gitarlar çalınıyor; hani İspanyol tınılarının gitara vurulduğu tarzda.
Esmer İspanyol flamenkocu kadınlar dans ediyor..İki ellerine taktıkları çalparalar ile gitarın keskin tınılarına eşlik ediyor..
Kısaca ; bir Akdeniz gecesini hayal edin..
Ve şimdi çalın Glinka'nın İspanyol Uvertürünü...
Atmosferiniz tamamlansın !!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder